Pada hari akhirat Allah memanggil seorang hambanya serta berfirman Allah, ” Hai hamba ku apakah hal perbuatan kamu di dalam dunia selama hidup mu?” Maka sembah lelaki itu, “Ya tuhan ku, aku tinggal di sebuah pulau dengan berbuat ibadat kepada engkau selama lima ratus tahun lamanya. Di pulau itu terdapat sepohon pokok delima yang sentiasa berbuah pada tiap-tiap tahun. Maka aku makan delima itu pada setiap hari sebiji dan tiadalah aku memerlukan yang lain lagi melainkan menyebut-nyebut nama mu dan puasa dan sembahyang sehinggalah mati aku dalam keadaan bersujud kepada mu”.

Firman Allah Taala, ” Benar engkau hai hamba ku, sekarang masuklah kamu ke syurga dengan RAHMAT KU”. Sembah lelaki itu pula, “ Ya tuhan ku tiadalah mahu aku masuk ke syurga dengan rahmat mu, akan tetapi aku masuk ke syurga dengan amalku”. Berfirman pula Allah, “Mari aku hisabkan akan dikau hei hamba ku, siapa yang memberi kuat atas mu mengerjakan ibadat selama lima ratus tahun itu di pulau itu? dan siapa pula memberi kuat ke atas engkau berpuasa, sembahyang?”. Sembah lelaki itu ” Ya tuhan ku engkau jua yang memberi kuat.” Firman Allah lagi, ” Siapa yang menumbuhkan pohon delima yang engkau makan buahnya pada setiap hari? Sembah lelaki itu ” Ya tuhan ku engkau jua.” Firman Allah lagi “Siapakah yang mengeluarkan air tawar daripada pulau yang dikelilingi oleh laut yang masin itu untuk engkau minum dan mandi?” Sembah lelaki itu ” Engkau jua ya tuhan ku.” Firman Allah lagi ” Siapa yang memperkenankan doa kamu apabila kamu meminta kepada ku untuk mati dalam keadaan bersujud kepada ku?” Jawab lelaki itu ” Engkau jua ya tuhan ku”.

Allah Taala menitahkan kepada malaikat membawa segala amalan lelaki itu yang selama lima ratus tahun itu dan diletakkan di atas neraca timbangan. Kemudian Allah mengambil cahaya pengelihatan daripada mata lelaki itu dan diletakkan pada daun neraca yang di sebelah lagi.

Maka didapati timbangan daripada cahaya pengelihatan mata lelaki itu lebih berat dari timbangan amalan lelaki itu. Amal soleh yang dilakukan selama lima ratus tahun oleh lelaki itu masih belum mampu mengatasi kurnia Allah walau pun hanya salah satu dari kurnianya yakni cahaya pengelihatan.

Maka Allah Taala memerintahkan malaikat membawa lelaki itu ke neraka. Di tengah perjalanan ke neraka lelaki yang soleh tersebut bermohon, ” Ya Allah, masukkanlah aku ke syurga mu dengan rahmat mu”. Allah berfirman, ” Hai hamba ku masuklah engkau ke syurga dengan rahmat ku, engkaulah sebaik-baik hamba.” Maka masuk lah lelaki itu ke syurga dengan kerahmatan Allah.

WALLAHUALAM

Post A Comment:

0 comments: