Bagaimana kiranya seorang imam sembahyang Asar lima rakaat. Seorang makmum telah menegurnya dengan sebutan Subhanallah tetapi tidak diikuti makmum yang lain sehingga imam meneruskan solat ke rakaat kelima yang diyakininya rakaat keempat.

Lupa boleh terjadi kepada sesiapa sahaja. Ia juga pernah terjadi kepada Rasullullah. Rasullullah pernah mengimamkan solat dengan lima rakaat. Setelah diberitahu, baginda sujud dua kali yang dikenali dengan sujud syahwi.

Abdullah bin Mas’ud RA, dia berkata: Rasullullah SAW pernah solat lima rakaat. Ketika sudah selesai, sahabat saling berbisik di antara mereka. Lalu baginda bertanya, “Apa yang kalian lakukan?” Mereka menjawab, “Ya Rasullullah, apakah solat ditambah?” Baginda menjawab, “Tidak!” Mereka berkata, “Tuan solat lima rakaat.” Maka baginda beganjak, lalu sujud dua kali serta salam. Kemudian baginda berkata lagi, “Sesungguhnya aku hanyalah manusia seperti kalian, aku boleh lupa sebagaimana kalian. (Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Nasai, Ibnu Majah dan Iman Ahmad)

Ibnu Namir menambah, “Apabila salah seorang kalian lupa, hendaklah dia sujud dua kali.” Riwayat ini diungkapkan dengan pelbagai cara, hanya disepakati dalam satu makna, “Aku boleh lupa sebagaimana kalian lupa.”

Dalam kisah di atas, para sahabat tidak mengingatkan Nabi SAW ketika bangkit pada rakaat kelima. Ini kerana sahabat beranggapan penghapusan syariat lama dengan syariat yang baru.

Oleh sebab itu, jika imam berdiri untuk rakaat kelima, maka makmun yang benar-benar yakin tidak akan ikut berdiri. Ini kerana imam yang salah kerana melebihi jumlah rakaat.

Sementara itu, imam yang mendapat teguran makmum hendaklah mengikutinya. Namun sekiranya dia yakin, dia tidak akan mengikutinya hanya kerana seorang yang menegurnya. Namun sekiranya dia ragu dan mendapat teguran ramai makmum, hadis ini boleh dijadikan asas.

Dzul Yadain berkata kepada Rasullullah SAW yang solat Zuhur hanya dua rakaat, “Wahai Nabi Allah, apakah tuan lupa atau solat diqasar?” Lalu baginda menjawab, “Aku tidak lupa dan tidak pula solat diqasar.” Mereka menjawab, “Bererti tuan lupa ya Rasullallah!” Baginda menjawab, “Dzul Yadain benar.” Lalu baginda berdiri dan solat dua rakaat lalu salam dan kemudian baginda sujud sahwi.” (Shahih Fiqh Sunnah, Abu Malik Kamal)

Maka jika ramai yang menegur imam, imam kena mengikutinya. Sementara itu bagi makmum yang yakin bahawa imam telah menambah rakaat, dia tidak akan berdiri mengikut imam.

Syeikh Musaid bin Basyir Ali (Sudan) berkata: “Apabila imam berdiri pada rakaat kelima, maka ia tidak perlu diikuti.” Wallahua’lam….

Post A Comment:

0 comments: