Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a. katanya Rasulullah ada bersabda menceritakan ucapan roh apabila seseorang itu meninggal dunia ia memanggil dengan suara yang segala sesuatu mendengarnya kecuali jin dan manusia:-

KETIKA MAYAT DIMANDIKAN
Wahai orang yang memendikan, ku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaian ku dengan perlahan perlahan . kerana dimasa ini aku beristirahat dari seretan malaikat maut.

Wahai orang yang memandikan ruh Allah janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas atau pun dingin.Kerana tubuhku terbakar dari lepasnya ruh.

Demi Allah wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat kerana tubuhku luka luka dengan keluarnya ruh.

KETIKA MAYAT DIKAFANKAN.
Wahai orang yang mengkafaniku janganlah engkau mengikat kuat kuat kepalaku sehingga aku tidak dapat melihat muka ku, anak anak ku dan saudara mara ku. Kerana inilah kali terakhir aku dapat melihat mereka , aku tidak akan melihat mereka sampai hari kiamat.

KETIKA MAYAT DILETAKKAN DI DALAM KERANDA
Demi Allah wahai jemaahku jangan kalian mempercepatkan aku sehingga aku mendengar suara ahliku, anak anakku dan para sahabatku. Sesungguhnya aku pada hari ini akan memisahkan mereka sampai hari kiamat.

KETIKA MAYAT DIKELUARKAN DARI RUMAH
Demi Allah wahai jamaahku aku tinggalkan isteriku menjadi janda. Maka janganlah kamu menyakitinya dan anak anakku menjadi yatim, maka janganlah jua kalian menyakitinya. Sesungguhnya aku dikeluarkan dari rumahku dan aku tidak akan kembali kepada mereka selama lamanya.

KETIKA MAYAT DIUSUNG DAN MELANGKAH TIGA KALI LANGKAHAN
Wahai para kekasihku, wahai saudara saudaraku wahai anak anak ku janganlah kalian diperdaya dunia sebagaimana ia memperdaya akan aku. Jangan kalian memperbuat mainan di masa ini sebagaimana ia mempermainkan aku. Hendaklah kalian mengambil ikhtibar daripada ku. Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang telah aku kumpulkan untuk ahli wasiatku. Namun tiada sedikitpun mereka akan menaggung segala kesalahanku.

KETIKA MAYAT DISEMBAHYANGKAN
Demi Allah wahai saudaraku sesungguhnya aku lebih mengetahui bahwasanya mayat itu lupa di dalam hidupnya Akan tetapi kalian jangan melupakan aku dalam kecepatan ini sebelum kalian menanam aku. Wahai saudara saudaraku sesungguhnya keadaan ku lebih mengetahui bahawa mayat lebih dingin dari pada air yang dingin dalam hati yang hidup, tapi kalian jangan pulang dengan kecepatan ini.

KETIKA MAYAT DIISI KE DALAM KUBUR
Demi Allah wahai warisku bukan aku mengumpul harta yang banyak dari dunia cuma aku tinggalkan untuk kalian ? Maka hendaklah kalian menginggati ku dengan memperbanyakkan melakukan kebaikan. Aku mengajar kalian akan Al Quraan dan adap kesopanan maka jangan melupakan aku dari doa kalian.

Post A Comment:

0 comments: