Seorang pemuda yang menuntut diluar negara telah pulang ke tanah air.Sesampainya dirumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang Guru agama, atau siapa sahaja yang mampu menjawab 3 pertanyaannya. Akhirnya Orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut.

Pemuda: Siapa anda?Dan mampukah anda jawab soalan yg akan saya kemukakan?

Ustaz : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda

Pemuda: Anda yakin? Sedangkan Profesor dan banyak orang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Ustaz : Saya akan cuba sejauh kemampuan saya

Pemuda: Saya punya 3 soalan
1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukan wujud Tuhan kepada saya
2. Apakah yang dinamakan takdir
3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba Ustaz tersebut menampar pipi si Pemuda dengan keras.

Pemuda (sambil menahan sakit): Kenapa anda marah kepada saya?

Ustaz : Saya tidak marah... Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 buah pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda: Saya benar tidak mengerti

Ustaz : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda: Tentu saja sakit

Ustaz : Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada?

Pemuda: Ya

Ustaz : Tunjukan pada saya wujud sakit itu !

Pemuda: Saya tidak mampu

Ustaz : Itulah jawaban pertanyaan pertama: kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Ustaz : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda: Tidak

Ustaz : Apakah pernah terpikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?

Pemuda: Tidak

Ustaz : Itulah yang dinamakan Takdir

Ustaz : Tangan yang saya gunakan untuk menampar anda dibuat drpd apa?

Pemuda: kulit

Ustaz : Pipi anda dubuat drpd apa?

Pemuda: kulit

Ustaz : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda: sakit

Ustaz : Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, Jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan Menjadi tempat menyakitkan untuk syaitan.

Post A Comment:

0 comments: