Masa raya aku ada sembang2 sambil minum ngan abg aku ngan kakak aku...

kakak aku nih memang pentingkan bangsa laa... dia bukan tak cerdik, tapi mental blok... letih mencerita, letih bagi nasihat, bangsa juga dipentingnya...

dalam satu part yang aku minat nak citer, masa abg aku ceritakan kisahnya dengan kawan cina dia... .

dia nih keja insurance.. dalam tempat dia, orang cina banyak... tapi orang cina senang ngan dia... walaupun dia keja insurance, mulut dia tak de insuran gak...

kalu cina nih, lepas keluar toilet, sajer jer dia tanya, "kencing tak basuh yee... "
disebabkan bergurau dan kebersihan, lama kelamaan, cina nih ikut gak kata abg aku tuh...
keluar jer toilet "saya kencing basuh tau" <--ini saja aku tokok tambah..wahaha

puasa pun kekadang cina nih ikut, walaupun depa puasa tak sah, puasa makan ja, tapi ada yang cuba puasa... kata cina tuh "saya kalu puasa, saya tak rasa lapar, tapi kalu saya tak puasa, sehari 4-5 kali ,mesti mau makan... ."

oleh sebab depa nih tiada sifat perkauman, maka keluar lah dialog yang mencetus idea aku nak buat thread ini... laa, baru intro rupanyee... haha..

cina ini kata
"lu orang aa, sangat sensetif ..apabila kita orang mintak camner u dapat, orang melayu marah... kita beli rumah, lebih mahal dari lu orang.. kita mau masuk iniversiti pun susah, biasiswa pun pun tak dapat...
lu orang pikir diri lu orang sahaja... lu orang ingat kita takde anak ka, tada cari makan ka, tada kerja ka, tada mau lumah kaa... .lu ingat, semua cina kaya ka? ... .lu orang kira beruntung, lahir dalam bangsa yang ada keistimewaan... cuba kalu u orang lahir bangsa kita orang..
APA U RASA"

abg aku kata
"tak semua melayu begitu..pikir bangsa sendiri ja... ."

so, pointnya, apa jadi pada kita, kalu kita dilahirkan dari bangsa selain melayu, yang tak dapat hak kita...

kalu aku bangsa cina, dah tentu aku perjuangkan bangsa cina gak... tak mungkin aku memperjuangkan bangsa melayu, dimana aku berjuang untuk melayu tapi bangsa aku sendiri tak dapat apa apa... jika pun aku lahir bangsa cina islam... aku kena memperjuangkan bangsa cina gak, dah tentu family aku pun cina, walaupun mereka kafir, aku sorang jer islam, mereka tetap keluarga aku... ..

orang cina, tak boleh masuk melayu... .tapi orang cina , boleh peluk islam...
so kat sini, konteck memperjuangkan islam lebih releven dari memperjuangkan bangsa...

dengan memperjuangkan islam, semua yang beragama islam, boleh bersama kita... .sebab islam, mengadili semua bangsa, dan semua agama... .

tapi untuk memperjuangkan bangsa melayu, melayu murtad, belum tentu bersama kamu... sebab melayu, tak mampu mengadili bangsanya sendiri dan agama islam, apatahlagi, bangsa lain dan agama lain...

kalu kamu bangsa selain melayu... adakah kamu memperjuangkan bangsa melayu?

pikir, jika kamu dilahirkan bangsa, cina, india, iban atau kadazan... .

banyak lagi yang aku sembang, banyak fakta, tentang AP, fakta tentang rasuah, kisah di indonesia, sejarah singapura, konsep ekonomi, melayu tekan cina dengan hak keistimewaan dan cina balas dendam ketika mereka jadi tokey, hadis tentang bangsa.,sejarah rasul... .
akhirnya kakak aku kata...

kalu gitu sokongla cina... .biar bangsa dia naik, biar bangsa kita mundur...

aduss kata hati ku... pelik, kenapa dia tak paham... .rupanya baru aku perasan... mental blok... .semua fakta dan hujah, tak dapat dicerna olehnya... .
dia mendengar, tapi dia tak tahu apa yang dia dengar... . dia melihat fakta, tapi dia tak tahu apa guna fakta itu..

belajar sifat Allah--mereka tahu sifat Allah itu bijaksana dan sifat Nya tidak perna lupa,
belajar perintah Allah--mereka tahu Allah perintahkan hukum hudud,wajibkan hudud... .
belajar hukum Allah--mereka tahu ,orang yang menolak hukum itu kafir,fasik dan zalim..
belajar hukum bersubahat--mereka tahu, dosa orang yang bersubahat itu sama... .
tapi akhirnya mereka tetap memilih hukum selain Allah dan bersubahat menyokong orang yang menolak hukum Allah...

ini dikatakan, belajar, tetapi tetap jahil... .
adakah anda juga begitu?

Post A Comment:

0 comments: